Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Is het wel of niet verstandig om het woord atheïsme te gebruiken?

Is het wel of niet verstandig om het woord atheïsme te gebruiken? 30 jan 2016 09:56 #1

• Mod.2
  • Mod.2's Profielfoto
  • Administrator
In het algemeen heeft het woord atheïsme nog steeds een negatieve connotatie. Is het handig om een andere term te gebruiken om onnodig afschrikken te voorkomen? Of is het juist belangrijk om het woord wel te gebruiken zodat het meer en meer geaccepteerd wordt? De ‘a’ van atheïsme wordt veelvuldig gelezen als ‘anti’, dat is zeer onterecht want de ‘a’ betekent niet anders dan ‘niet’. In de Van Dale staat ‘ontkennen van …’. Dus zeker niet anti!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Is het wel of niet verstandig om het woord atheïsme te gebruiken? 03 mrt 2016 19:53 #2

• Jaap
  • Jaap's Profielfoto
  • Nieuwkomer
goedenavond
Ik kreeg vandaag een mail van het atheïstisch verbond omtrent o.a een forum
Ik heb mij geregistreerd en wil direct even reageren op de stelling om het woord atheïsme wel of niet te blijven gebruiken.
Mijn mening is WEL blijven gebruiken en zo dus zorgen dat het meer geaccepteerd word.
Vr.gr Jaap

Is het wel of niet verstandig om het woord atheïsme te gebruiken? 08 feb 2017 22:33 #3

• Sander
  • Sander's Profielfoto
  • Nieuwkomer
Hallo,

atheïsme zeg wat ik ben. een a-theïst dus waarom verander ?
kan u de "negatieve connotatie" wat uitleggen .

Is het wel of niet verstandig om het woord atheïsme te gebruiken? 11 apr 2017 22:27 #4

• Pieter
  • Pieter's Profielfoto
  • Nieuwkomer
Voor mij vind ik het wel verstandig het woord atheist te gebruiken. Het is helder, en ik heb al lang gelden bedacht dat ik verder dan het niet te weten (agnost). Soms zie je mensen schrikken, en afhankelijk van de situatie reageer ik daarop. Toelichten wat het betekent, dat ik een ander visie kan respecteren, als zij mijn visie ook respecteren of vragen wat ze ervan vinden of wat ze zelf geloven.
Overigens vind ik het eigenlijk een onzinnige term. God houdt voor mij niets in, een blanko en dan zeg ik dat ik een niet- nietser ben. Een gelovige in god zou zich m.i. juist moeten verklaren, als een volger van een mannetje op wolken of wat dan ook.
Het hangt ook van situatie af of ik het woordgebruik. Soms is wel het tactischer om te spreken van niet-gelovig of dat het tot de privesfeer behoort, bijv. als de vraag niet functioneel is of een verjaardagsbijeenkomst in de bijbelstreek.
De negatieve connotatie bestaat wel, dat sommige mensen het negatief associeren. Die vinden geloven beter dan niet geloven, maar dat is een algemene trend van mensen om hun eigenschappen hoger te waarderen dan andere eigenschappen. Mensen vinden zichzelf beter dan gemiddeld. Sommige religies wakkeren da t ook aan en dat is een deel van de kracht van religies.
Moderators: Mod.2